Vanaf het begin van de Corona crisis horen we al dat de spanningen thuis oplopen. Het soms zelfs onveilig is. Er is een toename gekomen van depressie en zelfdoding. Corona lijkt uit te vergroten wat al niet lekker liep en een heel aantal mensen raakt echt het spoor bijster en kan niet meer relativeren. Dat is een kwalijk en zeer zorgelijk gegeven. In deze blog deel ik 3 manieren om vanaf vandaag het tij te keren.

Als relatie therapeut heb ik dagelijks contact met mensen in persoonlijke crisissituaties. Je merkt dat de problemen die mensen ervaren in een stroomversnelling erger zijn geworden tijdens deze corona crisis. Iemand die in januari al niet lekker in zijn vel zat, net aan het bijkomen was van een overspelsituatie, financiële uitdaging of ziekte heeft een tsunami van angst over zich heen gekregen via de media en zich de afgelopen maanden eindeloos zorgen gemaakt over zijn of haar gezondheid en dat van dierbaren. Terecht of onterecht even daargelaten. Partners zitten meer op elkaars lip en veel afleiding is weggevallen. De focus op elkaar is vergoot en dat pakt niet voor iedereen even liefdevol uit. Schreeuwpartijen, een kort lontje tegen kinderen, eindeloos piekeren en korte nachten kunnen van relatieproblemen psychische problemen maken en als deze te lang voorduren kunnen zelfs psychiatrische problemen ontstaan. Nu de zorg afschaalt kan je dus niet anders dan verdomd goed voor jezelf gaan zorgen. Alle verantwoording voor een gelukkig leven op je nemen en dat doen wat je NU te doen staat. Voor jezelf en voor je eventuele kinderen als die er zijn.

Ik ga je 3 hele concrete en praktisch toepasbare dingen meegeven die je zelf kunt doen om de situatie te keren. Nu de wachttijden steeds langer worden blijft het belangrijk om melding te maken bij de huisarts als jij je ernstige zorgen maakt om jezelf of je partner en/of kinderen. Wacht daar niet mee! Pak de telefoon en laat de huisarts een notitie maken van hetgeen je vertelt. Daarnaast zijn er een 3-tal belangrijke dingen die je zelf vanaf vandaag kunt doen om je situatie te verbeteren.

Voeg ontspanning toe aan je dagelijkse menu

  • Bouw dagelijks momenten van ontspanning in. Als je langdurig in een stress situatie zit maakt je veel stresshormonen aan. Die voorkomen dat je doorslaapt. ‘Je gaat pas mediteren als je al het anderen hebt geprobeerd’ zeggen ervaringsdeskundigen. Je hoeft niet perse op een kleedje te gaan zitten. Je kan ook de natuur in. Een boek pakken. Verminder schermtijd en kijk zo min mogelijk naar het nieuws. Als het echt belangrijk is, bereikt het bericht je alsnog. Voeg ontspanning toe aan je dagelijkse menu, net zoals je drie keer per dag eet. Het gaat je helpen de dingen weer op een rij te krijgen. Je kan beter nadenken en betere beslissingen maken.

     

    Zodra je de juiste ingrediënten in jezelf stopt ga je je sterker voelen

  • Probeer je te beperken tot drie maaltijden en eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel. Je gaat je snel beter voelen. Beperk het eten van suiker. Suiker geeft stress aan het lichaam. Hoe meer suiker je eet, hoe vaker je lichaam adrenaline aanmaakt. Weer een stresshormoon!Verliest overmatig vocht wat je vasthoudt. Mijdt alcohol, drugs en andere vormen van verdoving. Een lichaam wil altijd genezen. Dit geldt ook voor een gestrest lijf. Zodra je de juiste ingrediënten in jezelf stopt ga je je sterker voelen en neemt je zelfvertrouwen toe. Je gaat beter slapen en kan als gevolg daarvan weer helder denken. Doordat je minder lichamelijke stress ervaart zal je vanzelf rustiger reageren op dingen. Ondertussen kan je beter voor jezelf gaan bepalen wat je nu eigenlijk wilt met deze relatie en situatie.

    Zet op een rij wat je precies denkt, voelt en wilt?

  • Uit jezelf op het juiste moment. Ga in gesprek met je partner op een moment dat je rustig bent. Zet eerst voor jezelf op een rij wat je precies denkt, voelt en wilt. Als dit niet is hoe jij wilt leven, dan dien je keuzes te maken voor de lange termijn. Deze keuzes kunnen nu op de korte termijn pijn doen. Als mensen elkaar ongelukkig maken, in wezen niet goed bij elkaar passen, veel strijd hebben of kapot gaan van eenzaamheid binnen hun relatie dan is het beter de relatie te beëindigen. het is zelfs de beste beslissing. De meeste mensen kunnen slecht alleen zijn. Als je leert om alleen te zijn. Op eigen benen te staan dan bouw je zelfvertrouwen op. Soms is het gras wel degelijk groener elders. Maar dat elders hoeft niet een andere partner te zijn. Het is in een gunstig geval eerder een betere versie van jezelf. Neem daar de tijd voor in plaats van je in een volgende relatie te storten. Wil je voor jezelf op een rij zetten wat het precies is wat je denkt, voelt en wilt? Ik heb een e-boek voor je waarmee je stap voor stap helderheid krijgt en handvatten voor de gesprekken. Je kunt het hier downloaden. Het je liever een gesprek met mij? Vul dan het contact formulier in.

Ik wens je veel succes en kracht en moed! Marieke Proper
Auteur en relatietherapeut

Liefs Marieke

Contactformulier

Heb je een vraag voor mij? Vul dan het contactformulier in en ik doe mijn uiterste best om jouw vraag binnen 24 uur persoonlijk te beantwoorden.

 

Pin It on Pinterest

Share This